سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برخی از آثار و برکات تربت پاک سید الشهداء(علیه السلام) - طاووس بهشت

فضیلت و آثار و برکاتى که براى تربت حسینى است، براى هیچ تربتى و قطعه اى از قطعات زمین نیست. خاک کربلا قطعه اى از بهشت است که خداوند قادر متعال، به واسطه قدردانى از یک فداکار در راه دین که تمام هستى خود را فدا کرده، در آن خاک، برکت و فضیلت و شفا قرار داده است.

کربلایش قطعه اى از جنت است            باب نور و باب لطف و رحمت است

و اما آثار و برکاتى که مى توان براى تربت پاک حسینى برشمرد عبارتنداز:

1- تأثیر تماس اعضاى بدن با تربت

از بعضى بزرگان دین و امامان معصوم نقل شده که بعد از نماز، بدن و صورت خویش را با مهر کربلا متبرک مى کنند. و نیز دستور داده اند که قبل از خوردن تربت جهت شفا گرفتن، آن را بوسیده و با اعضاى بدن تماس داده شود.

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «خداوند متعال تربت جدم حسین(علیه السلام) را شفاى هر درد، و ایمنى از هر خوفى قرار داده است؛ پس هرگاه یکى از شما خواست از آن خاک تناول کند، ببوسد و آن را به چشم گذارد و بر سایر اعضاى بدنش تماس دهد...»

2- سجده بر تربت

امام صادق(علیه السلام) در این باره مى فرمایند: «همانا سجود بر تربت حسین(علیه السلام) حجابهاى هفتگانه را پاره مى کند»

لازم به ذکر است که مراد از «حجاب» در کتاب و سنت، همان حجابهایى است که بین بنده و خالق حایل شده و او را از شهود خداوند محجوب مى سازد که در مرحله اول، حجابهاى ظلمانى و در مرحله دوم، حجابهاى نورانى بر طرف مى شود اما مراد از حجابهاى هفتگانه، ظاهراً حجابهاى ظلمانى است. سجده بر تربت حضرت

سیدالشهدا(علیه السلام) این خاصیت را دارد که در صورت معرفت به حق حضرت و ولایت او، حجابها را دریده و راهگشاى وصول به کمالات انسانى باشد.

3- شفا یافتن

روایاتى که دلالت بر این امر دارند به سه دسته تقسیم مى شوند:

دسته اول : روایاتى است که شفا بودن را براى تربتى که از خود قبر شریف برداشته شود مخصوص کرده است، چنانکه امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «به درستى که نزد سر حسین(علیه السلام) تربت سرخى است که شفاى هر دردى غیر از مرگ مى باشد»

دسته دوم : روایاتى است که با تعبیرات مختلف توسعه اى از بیست ذراع تا پنج فرسخ و یا ده میل را براى آن قائل است. چنانکه امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «حریم مزار حسین(علیه السلام) پنج فرسخ از چهار جانب قبر است »

دسته سوم : روایاتى است که به طور مطلق جنبه شفا بودن تربت را مطرح نموده اند. چنانکه امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «خاک مزار امام حسین(علیه السلام) براى هر دردى شفاست»

تا شفا بخشد روان و جسم هر بیمار را               در حریم وصل خود خاک شفا دارد حسین

و نیز امام رضا(علیه السلام) فرمودند: «خوردن گِل، مانند خوردن مردار و خون و گوشت خوک، حرام است مگر گِل مزار حسین(علیه السلام)، بدرستى که در آن شفاى هر درد و امنیت از هر ترسى است»

4- تأثیر کام برداشتن اطفال با تربت

کام برداشتن اطفال با تربت امام حسین(علیه السلام) موجب ایمنى کودک مى شود چنانکه امام صادق(علیه السلام) فرمودند:

«کام فرزندانتان را با تربت حسین(علیه السلام) باز کنید که آن امان است »

 5- تأثیر تربت حسین ، همراه جنازه

در توقیع مبارک حضرت حجة بن الحسن(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اذن داده شده است. یکى از شیعیان به حضرت (در زمان غیبت صغرى توسط نایب خاص حضرت) مى نویسد: آیا جایز است ما تربت حسین(علیه السلام) را با میّت در قبر بگذاریم، یا با تربت حسین روى کفن بنویسیم؟

حضرت در پاسخ مرقوم مى فرمایند: هر دو کار پسندیده است. البته باید رعایت احترام تربت بشود. مهر یا تربت، مقابل یا زیر صورت میّت باشد، بلکه به برکت خاک قبر حسین(علیه السلام) قبر میّت محل امنى از هر بلا و آفت و عذابى گردد.

6- تسبیح تربت

از حضرت صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) روایت شده که فرمود:

«هر کس تسبیح تربت امام حسین(علیه السلام) را در دست گیرد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر براى او نوشته مى شود»

و امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «یک ذکر یا استغفار که با تسبیح تربت حسین(علیه السلام) گفته شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود»


نوشته شده توسط :

نظرات دیگران [ نظر]