سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جنگ نرم - طاووس بهشت

جنگ نرم

شنبه 88 آذر 7 ساعت 4:56 عصر

 یادم می آید اوایل جنگ که دشمن با لشکرکشی از طرف مرزهای غربی و بخصوص جنوبی کشور درصدد ورود به کشورمان بود و در جای جای کشور جنگ های قومی و حزبی وجود داشت، هنوز آن اطمینان خاطر نسبت به فرماندهان ارتش وجود نداشت، با درایت امام راحل به عنوان فرمانده کل قوا، تعیین و تعریف فرماندهی جدید "سپاه پاسداران" بر اساس یک چارچوب جدید و گزینش افراد "خاص" شکل گرفت و به دنبال آن ساماندهی بسیج کشور نیز تحقق یافت و رفته رفته بچه های انقلاب با ادوات و سلاح های جنگی آشنا شده و برای در دست گرفتن سرنوشت جنگ، تعدادی از بهترین بچه های انقلاب شهید و یا زخمی شدند تا اینکه این مهم تحقق یافت.
در این جنگ نظامی، دشمن روبرو بود و ادوات او در ابتدا نا آشنا و به تدریج شناسایی شد و این طرف، فرزندان ملت با آموزشها ی مختصر ولی با حضور "موثر" در پشت خاکریزها با تمام وجود می جنگیدند. هم بسیجیان و هم فرماندهان سپاه هر روز که از جنگ می گذشت از تجربه بیشتری برخوردار می شدند به نحوی که خلاقیت آنان در عرصه های نظامی، طراحی و حمله های غافلگیرانه زبانزد تمام دنیا شده بود. در کنار این مسیر از تجربیات ارتش نیز حداکثر بهره برداری بعمل آمد ولی همچنان که امام راحل فرمودند "اگر سپاه نبود کشور هم نبود" اساس حفظ انقلاب در این دوران به عهده سپاه و نیروهای بسیج بود. در حین جنگ کم کم واحد اطلاعات و عملیات شکل گرفت که نیروهای آن با شناسایی مواضع دشمن اطلاعات بسیار خوبی برای حمله نیروهای بسیج آماده می کردند، واحد توپخانه نیز با استفاده از همان اطلاعات در موقع خود عقبه دشمن را مورد تهاجم قرار می داد و...
امروز جنگ جدیدی شروع شده است
امروز با ورود به دهه چهارم انقلاب جنگ جدیدی بر علیه انقلاب اسلامی شروع شده است که مقام معظم رهبری این جنگ را به درستی "جنگ نرم" معرفی نمودند. اگر در جنگ سخت مواضع دشمن مشخص بود امروز موضع بخصوصی برای استقرار این دشمن وجود ندارد و اگر در جنگ سخت استکبار نوکر خود را به میدان فرستاده بود، الان خود با همه موجودی اش به میدان آمده است.اگر جنگ سخت باعث وحدت ملی می شد و همه مردم یک هدف واحد را دنبال می کردند، در جنگ نرم اهداف متعدد و پراکندگی در نظرات مردم ایجاد می شود .اگر هدف دشمن در جنگ سخت انهدام تأسیسات اقتصادی و نظامی و ... بود، هدف جنگ نرم انهدام افکار مردم و اقشار مختلف است.اگر در جنگ سخت افراد دشمن در فرسنگ ها آنطرفتر در پشت خاکریز ها با دندانهای به هم فشرده و خشمگین دیده می شدند، در جنگ نرم او در چند قدمی ما قرار داشته و لبخند او مانع از شناسایی اش می شود!
اگر در جنگ سخت فردی کشته می شد او "شهید" بود؛ مردم یکپارچه در تشیع جنازه او شرکت می کردند و خانواده اش را تکریم می کردند ولی به کشته های جنگ نرم اینگونه نگاه نمی شود، گاهی حتی "منفور" جامعه هم می شوند.در جنگ سخت نیرو و قدرت بدنی طرفین حرف اول را می زند، ولی در جنگ نرم نیرو و خلاقیت فکری افراد حرف اول را می زند.در جنگ سخت همه چیز اسرار نظامی محسوب می شود، اما در جنگ نرم علی الظاهر همه چیز شفاف است و دانستن، حق همه مردم محسوب می شود.پهنه درگیری در جنگ سرد عموماً در زمین است و سلاح اصلی آن تفنگ محسوب می شود، ولی در جنگ نرم پهنه و کارزار اصلی در رسانه بود ه و سلاح اصلی آن قلم زبان می باشد.امروز در جنگ نرم نیاز است که تحت نظر فرمانده کل قوا، با عنوان "ولایت فقیه" یک سپاه با کادر جدید تشکیل شود؛یک "سپاه فرهنگی" با نگاه نو به جنگ امروزی یعنی جنگ نرم . هرچند بچه های امروز سپاه از نخبگان و دلسوزان انقلاب محسوب می شوند ولیکن اغلب مسیر افکار این افراد، در جهت جنگ سخت تکامل پیدا کرده و چکش کاری شده است. لذا چرخش فکری این نیروها در برابر تشکیل یک سپاه جدید بسیار سخت تر، هزینه برتر و زمانبرتر از آن می باشد که تشکیلات جدید شکل بگیرد.امروز مجدداً نیاز است که تحت یک فرماندهی واحد (فرماندهی فرهنگی) به سرعت نسبت به جذب جوانان دلسوخته اقدام کرده و با انجام آموزش هایی ولو مختصر فرهنگی آنها را وارد میدان جنگ نرم نمود و مانند اوایل دوران دفاع مقدس "بسیجی وار"، در ابتدا حضور کمی افراد را جبران نمود و در ادامه به سرعت به ارتقاء کیفی آنها پرداخت زیرا که در عرصه فرهنگی و رسانه، بخصوص رسانه های مجازی و مکتوب، خلاء این نیروها به وضوح مشهود است.انسجام و ساماندهی کلیه مراکز فرهنگی، هدف گذاری، اولویت بندی موضوع و بودجه مناسب در این حوزه از ضروریات است؛ باید مانند جنگ سخت نیروهای اطلاعات و عملیات، مواضع عقبه دشمن (پشتیبانی و نقاط استراتژیک) را شناسایی و تحلیل کرده و معبرهای ورودی آن را مشخص نموده و با انجام عملیاتی ناگهانی توسط همین نیروهای آموزش دیده به پایگاه های آنها حمله ور شوند، چون در این عرصه حرف های نو و تازه برای مخاطبین وجود دارد. انشاء الله فتوحات عظیمی نیز در این عرصه نصیب بسیجیان خواهد شد و در این دوران ما بجای گذران "دفاع مقدس" باید "دوران حمله مقدس" را رقم بزنیم.


نوشته شده توسط :

نظرات دیگران [ نظر]